Adakah Kita Dibenarkan Menyambut Hari Ibu dan Bapa

Assalamualaikum..

Seperti semua sedia maklum, hari nih merupakan sambutan Hari Ibu. Kalau tengok dekat timeline FB penuh dengan ucapan untuk para ibu. Tapi sebagai umat Islam adakah kita dibenarkan menyambut Hari Ibu dan Bapa? Jom sama sama baca info yang saya dapat dari web Mufti Wilayah Persekutuan.

Soalan 11: Adakah kita dibenarkan menyambut perayaan seperti Hari Ibu dan Hari Bapa? Jika boleh, apakah panduan untuk merayakannya?

Jawapan:
Firman Allah SWT: 
وَقَضَىٰ رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوٓا۟ إِلَّآ إِيَّاهُ وَبِٱلْوَ‌ٰلِدَيْنِ إِحْسَـٰنًا ۚ إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِندَكَ ٱلْكِبَرَ أَحَدُهُمَآ أَوْ كِلَاهُمَا فَلَا تَقُل لَّهُمَآ أُفٍّ وَلَا تَنْهَرْهُمَا وَقُل لَّهُمَا قَوْلًا كَرِيمًا ﴿٢٣﴾ وَٱخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ ٱلذُّلِّ مِنَ ٱلرَّحْمَةِ وَقُل رَّبِّ ٱرْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِى صَغِيرًا ﴿٢٤﴾ رَّبُّكُمْ أَعْلَمُ بِمَا فِى نُفُوسِكُمْ ۚ إِن تَكُونُوا۟ صَـٰلِحِينَ فَإِنَّهُۥ كَانَ لِلْأَوَّ‌ٰبِينَ غَفُورًا ﴿٢٥﴾

Maksudnya: Dan Tuhanmu telah memerintahkan supaya kamu jangan menyembah selain dia dan hendaklah kamu berbuat baik pada ibu bapamu dengan sebaik-baiknya. Jika salah seorang di antara keduanya atau kedua-duanya sampai berumur lanjut dalam pemeliharaanmu, maka sekali-kali janganlah kamu mengatakan kepada keduanya perkataan "ah" dan janganlah kamu membentak mereka dan ucapkanlah kepada mereka perkataan yang mulia. Dan rendahkanlah dirimu terhadap mereka berdua dengan penuh kesayangan dan ucapkanlah: Wahai Tuhanku, kasihilah mereka keduanya, sebagaimana mereka berdua telah mendidik aku waktu kecil. Tuhanmu lebih mengetahui apa yang ada dalam hatimu. Jika kamu orang-orang yang baik, maka sesungguhnya Dia Maha Pengampun bagi orang-orang yang bertaub
(Surah al-Isra’: 23-25) 
Ayat di atas menunjukkan tanggungjawab seorang anak terhadap ibu bapanya iaitu mendoakan kesejahteraan mereka, berbuat baik, memberi bantuan yang sewajarnya sebagai mengenang dan membalas jasa ibu bapa atas pengorbanan mereka yang tidak ternilai.
Berkenaan dengan sambutan Hari Bapa atau Hari Ibu, suka dinyatakan bahawa:
·     Saya melihat isu seperti ini lebih kepada istilah sahaja di mana hakikat perayaan dalam Islam hanya dua, iaitu Hari Raya Aidilfitri dan Hari Raya Haji.
·      Berkenaan dengan memuliakan ibu bapa, ia tidak terhad pada masa atau tarikh tertentu. Malah kewajipannya adalah berpanjangan dan berkekalan sepanjang hayat. Justeru, perayaan seperti ini lebih menghampiri pengaruh Barat yang terpaksa mewujudkan perayaan bagi menghormati ibu dan bapa. Sedangkan bagi orang Islam, anjuran supaya memuliakan dan menghormati kedua ibu bapa sebenarnya sudah dititikberatkan di dalam al-Quran dan al-Sunnah Nabi SAW, tanpa terikat dengan masa dan tempat. 
Saya tidak menganggap bahawa merayakan Hari Ibu dan Hari Bapa sebagai perkara yang tidak dibolehkan. Tetapi hendaklah dengan menepati beberapa syarat:
·      Menganggap Hari Ibu atau Hari Bapa sebagai penghormatan tambahan buat mereka, bukannya menyempitkan skop menghormati mereka hanya pada tarikh tersebut.
·    Tidak menjadikan ia sebagai satu bentuk perayaan dengan ertikata perayaan keagamaan, tetapi sebagai sambutan secara adat sahaja.
Sewajarnya seseorang Islam sentiasa menghormati ibubapa dan pada saat yang sama memahami ajaran Islam supaya ketaatannya sentiasa selaras dengan syariat Islam.
Akhukum Fillah,
Dr. Zulkifli Mohamad al-Bakri
Mufti Wilayah Persekutuan

Kesimpulannya, pada pendapat saya tidak salah sambut Hari Ibu dan Bapa tetapi biarlah berpada pada dan beringat.

9 comments:

  1. kak Mimi...lamanya tak datang sini!saya setuju dengan akak, kalau nak sambut, sambutlah jangan berlebih-lebih...tk nak sambut pun takpe

    selamat hari ibu to you ;)

    BalasPadam
  2. betul dan saya sangat bersetuju dengan pandangan SS Mufti WPKL yakni jangan menyempitkan skop pada tarikh tersebut sahaja.

    BalasPadam
  3. bagus share nih... bg akak, hari ibu ke hari bapa mcm hari peringatan ekstra je... sbb hari2 kite ttp ingat ttp doakan n call diaorang...

    ada jugak yg terlalu fanatik mengatakan salah berdosa besar... semua ikut pada niat kita kan...

    BalasPadam
  4. saya tak sambut tapi ada juga wish pada emak saya

    BalasPadam
  5. Bukan ada hari tertentu untuk kita hargai ibu & bapa kan...setiap hari pon bole lafazkan sayang..bole puluk cium & gembirakan ibu & ayah..

    BalasPadam
  6. Setuju dengan pendapat kak Mimi.yang paling penting sentiasa berdoa untuk ibu dan bapa.

    BalasPadam
  7. singgah pagi

    jom singgah blog saya
    http://85mutiarabeauty.blogspot.com/

    BalasPadam
  8. Setiap hari sambut... Cuma jadikan hari ibu tu special sikit... Ok je kn.. Nawaitu tu yg pnting.

    BalasPadam

Terima kasih tinggalkan jejak korang kat sini. In shaa Allah saya akan balas jejak korang. Yang penting takmo komen yang bukan bukan ye..