Kesan dari pengambilan pil perancang

Entry nih nak share dengan korang hal kewanitaan sikit terutamanya yang dah berkahwin....Bila masuk bab bab perancangan keluarga nih faham faham ajelah...

Untuk pengetahuan korang lepas bersalinkan Auni saya decide ambil pil perancang keluarga..Al maklum ajelah masa Aina 6 bulan saya dah pregnantkan Auni..So, atas nasihat mama saya dan MIL dan jugak jururawat saya ambil pil perancang..Dengan keizinan suami..

Sehinggalah saya ambil keputusan berhenti ambil pil bulan lepas sebab saya fikir dah tiba masa nak tambah zuriat..Tapi bila stop ambil pil tak semudah yang disangka ye..Ada kesan sampingan sebenarnya bila kita ambil pil nih...

Bila stop ambil pil nih kesan yang ketara akan berlaku ialah haid akan terganggu..Maksudnya rutin bulanan haid tak teratur seperti sebelum nih...Kalau sebelum nih every month kita akan period tapi bila stop ambil pil akan berlaku gangguan kitaran haid...Mungkin sebulan,dua bulan atau lebih..Ada yang setahun, ada yang berbulan bulan..Bergantung pada hormon badan seseorang...

Macam saya pulak korang tahulah kan anak anak dara dah besar so memang dah fikir nak tambah lagi..Bila period lewat hampir dua bulan memang bajet pregnantlah sebab simptom simptom yang saya alami pun macam orang pregnant tapi bila buat upt test negatif..Tiga kali okey buat still jugak negatif...

So,siapa siapa yang ada ambil pil janganlah risau kalau stop makan pil lepas tuh kitaran haid tak betul..Sebab memang itu kesan yang akan kita alami..Bezanya tempoh masa sama ada cepat atau lama..

P/s* Doakan saya pregnant tau..hehehe

24 comments:

  1. Askm..mimi azirah,lepas bersalin anak pertama dulu ada le 2 thn mkn pil perancang..lps tu smpai skrg dh x mkn..ros x tahan,bila mkn je mesti sakit kepala..

    BalasPadam
  2. ingatkan time makan pil perancang jer hormon tak stabil...rupanya stop pun boleh jadi tak stabil juga yer...

    BalasPadam
  3. selamat menambah zuriat ummi! hihi inshaAllah ada rezeki tuu

    BalasPadam
  4. semoga dimurahkan rezeki...saya pon dalam perancangan nak pregnant juga ni...^_^

    BalasPadam
  5. kak mimi mV pula bila stop pil terus jer pregnnt hihi...

    BalasPadam
  6. Buat mass x lgi lot..lya baru he kawin

    BalasPadam
  7. kan ini yg sy x nak tau.
    hri tu lps aje bsalin, sblm check out dr spital.doktor dtg kat katil tnya jenis prancangyg sy nak ambil.
    tapi terus terang sy gtau doktor, yg sy xnk ambil sbb tunggu zuriat lama nam tahun.
    tkut ada side efek nti.doktor cma pesan je la yg sy bsalin normal.so pandai2 jga diri..
    lg 1 kesian dgn anak..

    BalasPadam
  8. sy doakan smga urusan mimi utk pregnant dipermudahkan.aamiin :)

    BalasPadam
  9. hihi tak tau nak komen apa..
    wish gud luck eh akak :D

    BalasPadam
  10. semoga Allah murahkan rezeki zuriat kepda mimi

    BalasPadam
  11. Bagus sharing ni buat kawan2 yg ambik pil perancang gak.. :D

    BalasPadam
  12. moga cepatlah pregnant ye mimi =)
    dapat boboi pula kali ni, insya ALLAH
    saya tak makan ubat, sendiri buat kiraan =)

    BalasPadam
  13. Moga tercapai hajat tu... Sy rncg sendiri je.. Tpi mmg ada kesan yg berbeza2 amik Pil perancang ni..

    BalasPadam
  14. jijah xrancang apa2 pon kak.. tahu da kalau guna perancang ni mmg efek hormon..

    BalasPadam
  15. Insya-Allah, ade la tu rezki kak mimi. ^_^

    BalasPadam
  16. cayok Mimie. InsyaAllah ada rezeki nanti. baru saya tahu effect bila mkn pil perancang ni.

    BalasPadam
  17. kak ana doakan mimi akan dipermudahkan untuk hamil lagi, Insyaa Allah, jika ikut pengalaman kak ana pernah juga mengambil pil selama dua tahun utk jarakkan kak long dgn adik, memang mula2 ada sedikit gangguan namun semuanya kembali normal, lain org lain kesannya.. Waallahu a'lam.. :)

    BalasPadam
  18. ada gak dgr psl kesan pil perancang ni ...

    BalasPadam

Terima kasih tinggalkan jejak korang kat sini. In shaa Allah saya akan balas jejak korang. Yang penting takmo komen yang bukan bukan ye..