Penawar campuran halia+bawang putih+madu

Sebelum nih saya ada share wordless wednesday pasal penawar..Ramai yang tanya air apa..Tuhlah air halia+bawang putih+madu...Untuk apa air tuh??Sebelum saya terangkan meh flashback gambar air tuh..



Air nih campuran halia+bawang putih+madu...

Sebelum nih saya bagitahu korang saya tak sihat sebab demam dan badan bisa bisa kan...Saya jumpa mak a.k.a nenek saya nak mengurut..Mak saya nih dah berpengalaman 30++ dalam bidang urut nih..Tak kira urut orang bersalin ke,orang bengkak kaki ke tangan ke...

Actually sebenarnya masa saya tak sihat demam urat..Punca demam urat jadi bila badan dah masuk angin..Macam saya selepas bersalin kan Auni memang tak boleh salah makan mesti kena punya...Punca badan saya mudah masuk angin atas dua faktor..Nih apa yang mak saya bagitahu lah..

Sebab pertama jarak pregnant yang terlalu dekat.Kan masa Aina 6 bulan saya pregnantkan Auni. Mak saya cakap badan saya belum kuat dan pulih sepenuhnya sebab tuh mudah masuk angin.Sebab rihlah kita dinasihatkan jarakkan kehamilan...Sebab kedua keadaan masa nak lahirkan Auni yang terlalu lama...Menyebabkan badan kita terdedah dengan angin yang masuk melalui faraj kita..Masa saya nak lahirkan Auni,tepat pukul 5.00 petang tuh dah bukak 10cm dan memang dah tiba masa nak keluarkan Auni. Masa tuh saya push,push dan push tetap jugak tak keluar..Pukul antara 5.19 ke 5.21 macam tuhlah saya pun tak ingat dah baru Auni keluar dengan jayanya..So jarak selama 19 minit - 21 minit tuh agak lama dan sebab tuh angin mudah masuk..

Masa dalam pantang memang mak saya jaga kaw kaw punya tapi dia ingatkan saya kalau saya tak jaga pemakanan memang mudah masuk angin..Dan ternyata apa yang mak saya cakapkan betul..Silap makan sikit memang kena demam urat...Sayur yang saya suka makan saya dah tak boleh makan...Buat masa nih sayur sawi batang hijau dan kailan aje yang saya boleh makan...Sangat sedih tau..

Air halia+bawang putih+madu nih untuk keluarkan angin dan pulihkan urat urat dalam badan saya..Lepas mengurut saya kena minum air nih..Nak tak nak kena minum...Alhamdulillah, esoknya dah okey..Mak nasihatkan saya lepas nih banyak amalkan makanan berasaskan halia...Kawaa kawan boleh try minum air nih kalau kena demam urat ataupun badan banyak angin.In shaa Allah badan korang akan okey.

Nota kaki* Ada petua lain untuk dapatkan badan yang sihat,awet muda dan slim....Tunggu...

18 comments:

  1. oh, halia memang baguslah kalau bab angin ni.

    saya pernah cuba air halia dengan madu juga tapi untuk rawatan resdung.

    dia inject dekat dala hidung terus, memang pedih and panas.

    BalasPadam
  2. oh mcm tu..

    yui ingt pnwr selsema..lbh kurg bhnnya..huhuhu

    BalasPadam
  3. Akak ! Kena blend je ke semua bahan bahan tu. Mesti tak sedapkan. Tapi kita ni pun badan banyak angin. T_T

    BalasPadam
  4. alahai rasa macam tak tertelan kat tekak ni kalau ada halia mcm tu mimi

    BalasPadam
  5. Assalamualaikum kak mie, patutlah nurse pun ada pesan. jarakkan kehamilan. nak bagi kita pantang betul2. hihiii. thanks bagi share tips berguna ni.. sheila bookmark ~~~

    BalasPadam
  6. banyak manafaat nya madu dengan halia ni.. mama pun baru tahu.. kikiki

    BalasPadam
  7. saya terbalik..husband yang mudah masuk angin.. nanti boleh cuba jugak.. biasanya cuma buat teh halia je kat dia.. takde la biasa jugak.. sekali sekala.. haha

    BalasPadam
  8. orang kata halia memang bagus untuk buang angin dalam badan..tapi tak tau pulak campuran macam tu...boleh cuba nanti sebab badan nie pun dah masuk angin..

    BalasPadam
  9. skang nie bdn tgh byk angin smp senak2 napas..boleh la nak try..;)

    BalasPadam
  10. halia memang untuk buang angin dalam badan..tapi tak lalu nak makan or minum air halia..huhu.nak muntah balik.. T_T

    BalasPadam
  11. Begitu rupenye.. Huhu..x sabar nak tunggu next entri kak mimi. :)

    BalasPadam
  12. my Arwah MIL biasanya mnm air rebusan hali utk buang angin dlm bdn. Arwah mmng mdh trkene angin

    BalasPadam
  13. air halia mmg mujarab keluarkan angin kan kak.. boleh cuba ni

    BalasPadam

Terima kasih tinggalkan jejak korang kat sini. In shaa Allah saya akan balas jejak korang. Yang penting takmo komen yang bukan bukan ye..