Resipi Lasagna Roti

Semalam teringin nak makan lasagna..Kalau beli kat luar mahalkan..Buat sendiri murah dan jimat...Boleh makan berulang...Disebabkan keinginan makan membuak buak saya buat lasagna guna roti aje tau..Sedap tau...


Cara nak buat pun senang tapi lasagna saya nih versi derhaka sebab saya guna aje apa yang ada dan asal boleh jadi kan...

Cara nak buat : Tumbuk bawang besar Holland. Tumis bawang...Pastu masukkan cili boh..Biar garing..Masuk isi ayam yang dicincang halus..Pastu masukkan sedikit garam dan serbuk perasa..Ketepikan...Guna loyang kek yang kecik panjang tau..Ala loyang kek yang size ala ala macam kek pisang tuh...Sapu loyang tuh dengan mentega..Kemudian celup roti yang dibelah dua dalam telur..Susun roti yang dicelup telur dalam loyang..Kemudian letak atas roti tuh isi ayam yang dimasak+cheese.Susun lapisan roti+isi ayam+cheese sampai habis...Atas sekali makesure lapisan cheese tau..Lepas tuh curahkan lebihan telur+susu segar. Bakar suhu 170-180 darjah celcius api atas bawah selama 20 minit...Dah siap boleh makan..Memang sedap...

#Suhu tuh korang boleh adjust nak kurangkan atau lebih..Suhu nih ikut pada kesesuaian oven saya..

#Resipi nih versi derhaka tau...Kalau nak versi asal rujuk nota bawah ye..

#Resipi Asal : Bawang Holland dicincang+Isi daging dikisar+Sos Cendawan Prego+6 keping roti Gardenia+Keju Mozarella+3 biji telur+susu segar..

#Cara nak buat sama macam cara saya bezanya bahan saja ye..Cuma tang cheese tuh resipi asal, guna mozarella dan ditabur atas isi daging dan dicurahkan telur+susu..(Saya guna cheese slice tuh)

12 comments:

  1. sedapnya..org len mkn mknn melayu..akak tringin western yer..

    BalasPadam
  2. aduh. ramailah pula masak lasagna. terliur sangat dah ni. :O

    BalasPadam
  3. wahh hebat juga tuu..nanti boleh try kalau terasa nak makan ^^

    BalasPadam
  4. sedapnya...
    layan western skali skala.tukar selera

    BalasPadam
  5. versi mimi ni lbh snang dbuat. Lgpn bkn sll ade stok cheese moza. Kalau slice cheeese sll ade je.

    Tifaanvar

    BalasPadam
  6. wah.. boleh try ni... haha..

    p/s : ummi, rasanya byk kita komen kat entry umi yg lain2 tp kenapa ada yang tak appear ek? huhu...

    BalasPadam
  7. Thanks 4 sharing resepi nie.. nanti nak try buat la..=D

    BalasPadam
  8. saya pun suka sangat lasagna
    tapi tak pernah buat sendiri =)

    BalasPadam

Terima kasih tinggalkan jejak korang kat sini. In shaa Allah saya akan balas jejak korang. Yang penting takmo komen yang bukan bukan ye..