Adab ditimpa musibah

Sekarang nih semua orang tahu negara kita digemparkan dengan berita yang betul betul hangat dan menyedihkan...Kejadian mengenai pesawat MAS MH17 yang ditembak dan terhempas...Ya Allah sedihnya..Saat Gaza diserang Israel kita terima lagi berita duka....Ya semua ini kehendak Allah SWT dan setiap musibah yang berlaku ada hikmahnya..

Sebagai hambaNya kita kena redha dan teeus tabah menerima ujian Allah. Jadi bila dilanda musibah ada adabnya perlu kita amalkan...Adab ditimpa musibah ialah :-


  • Memperbanyakkan istighfar - Selalu ucapkan astaghfirullah al azim


  • Sabar dan redha dengan dugaan Allah


  • Muhasabah diri - mungkim ini kafarah pd diri atas dosa dosa yang kita lakukan pada Allah tanpa disedari


  • Banyakkan berdoa dan tidak berprasangka buruk dgn Allah kerana setiap musibah ada hikmah disebaliknya


  • Tidak putus asa,berusaha dan bertawakal kepada Allah

Saya share demgan kawan kawan apa yang saya pelajari dan dapat dari rancangan Ya Ustaz..Semoga ilmu yang saya share ini memberi manfaat kepada kawan kawan.

17 comments:

  1. kita kena banyak muhasabah diri kan kenapa musibah ni datang melanda

    BalasPadam
  2. Sha kalau demam pun memang anggap kifarah terhadap diri sendiri :)

    BalasPadam
  3. thanks for sharing kak..betul tu.setiap apa yang berlaku tu kehendak Allah tapi kita mungkin ada silap di mana-mana.

    BalasPadam
  4. setuju, kena banyak istighfar, dengan muhasabah...

    BalasPadam
  5. betul, setuju..setiap apa yng berlaku ada hikmahnya..kita yg selemah2 mnusia ni mmpu berdoa je agar ujian utk negara kita ni kita mmpu hadapi..

    BalasPadam
  6. betul, Allah beri yang terbaik buat kita..kita kena bersangka baik sentiasa..

    BalasPadam
  7. betul... selalu klu berlaku apa2 kita kena muhasabah diri. mesti ada terkurang kat mana2...

    BalasPadam
  8. sudden lost macam tu mungkin agak sukar diterima
    biasanya waris akan trauma
    ianya akan mengambil masa ditambah pula dengan raya yang makin menghampiri
    hope they will be strong

    BalasPadam
  9. smga kita semua selamat dunia dan akhirat. Aminn

    tifaanvar

    BalasPadam
  10. betul tun
    peringatan bersama.thanks mimie

    BalasPadam

Terima kasih tinggalkan jejak korang kat sini. In shaa Allah saya akan balas jejak korang. Yang penting takmo komen yang bukan bukan ye..