Gulai ayam yang simple dan sedappppppppp sangatttttt (^_^)

Gila kentang punya sedap gulai ayam saya masak semalam..Bukan nak puji diri sendiri tau korang tapi memang kenyataan. Nak nak guna pulak rempah gulai dan rempah masak cap bunga rose...Lagggggiiiiii bertambah sedapppp..Kak Ina saya faham keterujaan akak bila cakap masakan akak sedap guna rempah gulai nih...Memang terbaik kak Ina...Tak tergambar dengan kata kata la kesedapan gulai ayam saya masak semalam....

Tuh pun korang saya masak tuh tak cukup bahan tau...Macam lengkuas takde..Kunyit takde tapi tuh tak bermakna masakan tak sedap...Walaupun ada bahan yang kurang masakan tetap tip top mabeles les les la...


Kuahnya toksah cakap korang memang pekat giler wessss...Saya masak nih tak bubuh santan ye...Just guna air asam aje tau...Tuh pun dah kira seeedapppp..Rasa sekali nak rasa duaplohpat kali...Eh memang sedaplah walaupun tak cukup bahan....

Cara saya masak gulai nih memang simple aje...Sebab bahan tak cukup. Kalau cukup mahu semua saya bubuh dalam gulai...

Cara nak buat : Bawang merah+bawang putih+halia = blend.Pastu bahan yang diblend tadi+rempah gulai+rempah masak+cili boh tuang atas ayam.Gaul rata perap dalam 15 minit. Panaskan minyak,masukkan semua bahan perapan tadi. Biarkan masak kejap...Last sekali masukkan air asam jawa+gula+garam..Biar kuah mendidih..Dah siap boleh hidang dan makan...

Memang sedap lah korangggg...Entah berapa kali saya asyik duk ulang cakap sedappp aje..Tapi memang sedaplah korang..Rempahnya unik tau..Kalau tahu lah macam nih punya sedap saya order duaploh bungkus kat kak Ina...Lepas nih siapa pergi Terengganu memang jadi mangsa saya lah nak kirim rempah gulai dan rempah masak nih...hahahaha

Post a Comment

21 Comments

  1. Nasib baik la dah kenyang...kalau lapar tadi memang meleleh air liur la haha...apapun ini feveret ku huhu...

    ReplyDelete
  2. PU, nak tnya rempah gulai tu rempah kari ayam/daging tu ker? rempah masak tu plak apa? 4 sekawan ker? haha.. adeh.. budah tengah belajar masak tanya..

    ReplyDelete
  3. memang sedap lettew rempah masakan tu kn. senang nak.maska bln puasa nnti.

    ReplyDelete
  4. tu dia tergoda tau tgk gambar tu..mujur belum start bulan pose lagi..

    ReplyDelete
  5. beli kat mne tu kak? sy org trgnu ni.

    ReplyDelete
  6. Nmpk pekat kuahnya ... sedap ni mkn dgn nasi putih :)

    ReplyDelete
  7. Tengok gambar dah nmpk sedap.. :P

    ReplyDelete
  8. senangnya buat... hehe... penah buat tp mcm ssh je.. mcm ni senang pulak.. blh try cara mcm ni plak.

    ReplyDelete
  9. ni pakai rempah gulai ros ke? nmpak sedap betui

    ReplyDelete
  10. kak boleh kira berapa banyak "sedap" yg mimi taip..
    sure betul2 sedap ni..hee
    boleh try nanti..
    (waa..baru balik terengganu, tak tau pung!)

    ReplyDelete
  11. Tengok gambar pun dah tergoda...
    Selamat Menyambut Ramadhan Al Mubarak...

    ReplyDelete
  12. wah Mimi, nampak pun sedap dah ni..pekat.

    ReplyDelete
  13. tngk gamabr pn dh tau pekat dan sedap gulai ayam tu

    ReplyDelete
  14. Hoho..pos kan hado. Nampak sedap+menyelerakan nih.

    ReplyDelete
  15. ish betul2 menguji nih..betul ke sedap?kalo order ajak la saya sekali..

    ReplyDelete
  16. Tgk gmbar pun dh terliur.. Hehe

    ReplyDelete
  17. Tgk gmbar pun dh terliur.. Hehe

    ReplyDelete

❤️Terima kasih kerana sudi meninggalkan komen❤️
💜In shaa Allah kunjungan anda akan dibalas💜

Lots of 💖
www.mimiazirah.com